BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, March 15, 2013

Adakah Dugaan berat itu penghapus dosa2yang kian berat??/

Assalamualaikumm..

Di awal tahun2013, banyak benda yang menjadi kenangan manis, pahit, masin,payau..
yng pahit n payau bagaikan ingn dilupakan dengn cepat, tapi aku yakin suatu ari nanti kenangan inilah yg aku akan ingt sampai bila2 seperti semasa dicergas murni dulu..

mugkin kenagan pahit semasa di sana telah berulang di sini, tp bezanya di sana aku punya sahabat ygsangt menyokong dan mendokong..tp di sini..memang kita keseorangan..tp sebenarnya disebalik semua itu, ada DIA yg memrhati gerak geri kita..

semasa pulang dr meeing td..aku terdengar radio ikim.fm.., ceramah ulangan oleh ustazah hafizah musa..banyk memberi kesan padaku di sepanjang perjalann pulang dr klang..

apa yg paling terkesan ialah, adakah sedekah/amalan/ibadat kita yg kita yakin mendapat pahala disisi Allah itubenar2 mendapat reward di sisi Allah??
bagaimana nak mengetahuinya?
jika kita buat sesuatu itu keranaingin hnaya ganjaran Allah, kita tidak akan mahu orng lain mengetahuinya, memberi penghargaan, memuji,dan menjadikan kita leka..
bila aku liht pada diri aku..banayk kekurangan itu..aku tidak tahu selama ini aku melakukan sesuatu ibadat samada ibadat ketuhanan atau ibadat kerja aku ini betul2 kerana Allah atau hanya kerana ingin diperhatikan oleh manusia,penghargaan dr manusia, pujian dr manusia??
bila aku selidik dlm2..makin dlam2..sepanjang perjalann pulang ke putrajaya..aku sedar..aku terlalu ujub..aku bukan sebenarnya buat kerja kerana Allah, tp keranainginkan sesuatu dr manusia..sedangkan Rasulullah menghadapi kesukaran yg amat besar namun x pernah mengeluh tetapi mendoakan Allah memberi petunjuk dan memaafkan kepada mereka yg menderhakai Rasulullah..sumbanagan baginda lagi besar untuk agama..dan beliau boleh menempuhnya dengan hati yg rela dan ikhlas..

aku terpaku dan terfikir..dugaan ini adakah untuk aku yang banyak berdosa padaNYA..
kerana aku ini bekerja/beribadat bukan betul2 keranaNYA..aku betul2 terfikir..adakah sepanjang aku hidup 28 tahun ini,tidak ada sedikit pahala dr setiap aku kerjakan kerana rasa  tidak ikhlas dan merungut aku ini,,..
adilkah aku pada usiabegini masih berat ditimbanagn kiri drpada timbangn kanan?

perkaraini betul2 mengingatkan aku..adkah ibadah kerja aku di dunia ini mampu membawa aku ke akhirat dalam keadaan timbanagn kanan yg berat dr kiri??

teringat lagi tazkirah ustazah tadi, sesungguhnya mereka yg berkerja keras dan tidak merungut serta ikhlas demi untuk menyaara keluarga itu lebih baik dr mereka yg bersedkah, bersolat, berpuasa tp bukan kerNA Allah tp hanya untuk mendapat pujian n penghargaan dr manusia..

Jika ini dugaan bagi aku untuk hapuskan dosa aku selama ini kerana segala ibadatku hanya untuk mendapatpujian dan penghargaan ..aku redha ya Allah dengan hati terbuka akanku terimanay..

dan mulai hari ini,,..aku akan cuba menjadi seorang yang berbeza..berbeza dr segi nawaitu..

kata2 ustazah yang paling aku x boleh lupa katanya.." jika hati kita ini x tenang, maka bersolatlah, jika masih xtenang maka bersolawatlah, jika masih tidak tenang berdoalahkepada Allah agar dimatikan hati ini dan digantikan hati yang suci dan bersih"

0 comments: